perjantai 29. maaliskuuta 2013

Classiesittelyssä huntteri

Hunter. Tai tuttavallisemmin huntard.

Huntteri on hahmoluokka, jota suosittelisin ensimmöiseksi hahmoksi varsinkin kokemattomalle mmo-pelaajalle. Huntteri on dps (damage per second, oikeammin dd eli damage dealer), joka tarkoittaa sitä että huntterin pääasiallisena tehtävänä on tehdä vahinkoa vihollisiin (vrt. tankki tai healeri). Wowista puhuessa joutuu käyttämään oksettavaa jargonia, mutta suomeksi nämä kaikki kuulostaisivat vielä huonoimmilta. Huntteri voi myös crowd controllaa, eli muulla kuin nopealla tappamisella esim. viivyttää vastustajia jääansoillaan tms. Tässä välissä tunnustan, että kovin huntterini on levelillä 67, joten lukijan on pidettävä mielessä, että kaikki mistä kirjoitan koskee lähinnä low-leveleitä.

Huntteri on ranged dps, eli pysyy taistelussa kauempana ampumassa. Huntteri käyttää jousta, pyssyä tai varsijousta aseenaan ja osan damagestaan huntteri tekee petillään. Huntterin petti on aivan eri asia kuin MoPissa tullut pokemon-systeemi. Peteillä ei ole omaa talent-puuta vaan sen kyvyt määrittyvät sen mukaan valitaanko petille cunning, ferocity tai tenacity. Tämän enempää ei kannata minun tässä peteistä löpistä, koska on niinkin mainoa paikka kuin petopia olemassa. Keskityn enemmän käytännön asioihin.

Huntteri voi pitää mukanaan vähintään yhtä pettiä ja heti alusta alkaen huntterilla on valmiina petti. Kun huntteri oppii kesyttämistaidon (tame), voi pettiä vaihtaa edellisen jäädessä talliin (stable). Yritin tässä päivänä eräänä googlettaa mitä petille tapahtuu tallissa ollessa, mutta vain vanhaa tietoa löytyi kunnolla. Eli vaikka laittaisit petin talliin ja antaisit sen olla siellä kun itse saat kymmeniä leveleitä, ottaessasi petin pois tallista, se automaattisesti nousee hahmosi levelille. Tasan samalle levelille, ei kolme leveliä alemmas, kuten yhdellä vuoden 2011 sivustolla sanotaan.

Joskus muinoin huntteri tarvitsi manaa, joten siitä on muistona joitakin spirit+agility esineitä pelissä. Nykyään huntteri käyttää focusta, jota palautetaan taistelussa steady shotilla. Steady shottia on MoPin myötä voinut ampua myös liikkuessa. Huntterilla on helppo tehdä hyvää damaa perusgearilla ja parin nappulan rämpyttämisellä, siksi se sopiikin ensimmäiseksi hahmoksi hyvin. Muutamia asioita tietenkin on, mitä pelatessa on hyvä newbienkin muistaa, esim. milloin on hyvä dismissata petti, ettei se pullaa (pull, vetää, aggrota) puolta instaa (instance, dungeon). Kuitenkin huntteri tarjoaa myös kokeneemmalle pelaajalle pelattavaa. Ansojen kanssa leikkiminen vaatii ihan erilaista keskittymistä, varsinkin PvP:ssä.

Huntterin pelaaminen tarjoaa erilaista kivaa muihin hahmoluokkiin verrattuna varsinkin erilaisten pettien metsästämisen muodossa. PvP:ssä kannattaa olla erilainen petti (mahdollisesti cunning) kuin instoja juostessa (esim. buffin antava ferocity) ja soolotessa pettiä voi käyttää tankkina (tenacity). Myös wow-penistään voi kasvattaa rarejen (rare, harvinainen eli harmaalla lohikäärmeellä reunustettu vastustaja) hankkimisella. Itse halusin silloiselle lvl 24 twink-hahmolleni instoja varten hopeanharmaan ketun kääpiöiden alueelta, koska ketut tanssivat käskystä. Kettuja saa tietenkin muualtakin, mutta pitkään pelanneet tunnistavat ja ehkä vaikuttuvat hienosta ja harvinaisesta petistä. Ei tietenkään low-level rareista niinkään, mutta niiden metsästäminen on kivaa, varsinkin jos niitä joutuu hakemaan vastafactionin alueelta.

Hunttereiden maine on kehno, tai oikeammin huntterit ovat yleisen pilanteon kohteina. On termi huntard, jolla viitataan siihen, ettei huntterit (tai niiden pelaajat) yleensä osaa käyttäytyä tai muuten töppäilee. On myös termi hunterloot, jolla viitataan siihen, että huntterit ovat saaneet maineen needata instoissa esineitä, jotka eivät varsinaisesti ole hahmolle sopivia. Olenkin kuullut lauseen "every loot is hunterloot". Huntterit käyttävät leatheria levelille 40 asti ja siirtyvät sitten mailin käyttöön. Huntterille päästatti on aina agility ja gearissa pitääkin olla agilityä, että huntteri voi sitä needata. Strength on esim. retripaladinille eli meleedps:ille, dodge ja parry ovat tankille, intelligence ja spirit ovat castereille, spirit lähinnä healereille. Staminaa tarvitsee tankki, eikä se huntterillekaan huonoa ole, mutta jos gearissa on muuta kuin agia ja sen lisäksi staminaa, on se jollekin muulle tarkoitettu kuin huntterille. En voi liikaa painottaa tätä ja jostain syystä itseäni ärsyttää suunnattomasti loottisääntöjen rikkominen tai omastani eriävät mielipiteet. Monesti kuulee "se on mulle parannus" tai "mä tartten sitä mun offspecciin/altille". Eikä näissä selityksissä sinänsä ole vikaa, kunhan kysyt ensin onko se muista ok. Kohteliaisuudella pääsee pitkälle, ninjaamisella saa usein kengästä.

Joka tapauksessa siis hunter on kiva hahmoluokka, jonka professioniksi menee leatherworking. Lw on raskasta ja pitkäveteistä hommaa, jos ei ole varaa maksaa auction housesta kaikkia tarvittavia nahkoja. Huntterin on kuitenkin helppo mennä luontoon ja tappaa sielunsa kyllyydestä possuparkoja ja viedä niiden lihat ja nahat. Lw:stä on jopa hyötyä huntterille verrattuna esimerkiksi restoshamaaniin.

Jos joku asia jää mietityttämään, niin jätä kommentti. Vastaan mieluusti ja jos on kysymys johon en osaa vastata, etsin tiedon jostain tai kokeilen :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti